Pages

Sunday 16 February 2014

Ustaz Facebook

Assalamualaikum.

First time ni AT (AdiTakesa) update pakai tab. Sebenarnya tab sponsor je. Bukan Samsung pun. Cuma jenama baru dalam pasaran smartphone @ tablet ni. LENOVO. Harga memang murah kalau dibandingkan dengan Samsung tu. Spec pulak memang ok lah..

Tapi, AT bukan nak cakap pasal smartphon atau tab kat sini. AT sebenarnya nak cakap pasal ramai Ustaz segera dalam fb tu. Ramai juga blogger lain yang pernah ulas pasal ni. AT bukanlah dari golongan yang bijak lagi pandai dalam urusan hal ehwal agama ni. Ilmu yang ada pon masih belum cukup. Cuma AT tak berapa berkenan dengan segelintir sahabat-sahabat yang suka letak posting pasal agama, pasal hukum hakam, sedangkan secara peribadi, tindak tanduk mereka sama sekali bertentangan dengan ilmu yang depa kongsikan tu.

Bukan tak bagus jika kita berdakwah dengan ilmu-ilmu agama ni. Bagus. Cuma biarlah diri kita tu berubah kearah yang lebih baik seiring dengan apa yang kita sampaikan. Lebih cun gheetooo! Ni dak, sesetengah orang, boleh share dua tiga info agama, sudah jalan mendongak ke langit. Sudah berasa diri dia ahli dalam agama. Sudah hadir bibit-bibit riak dalam diri. Sudah mula menganggap orang lain tak setanding dia, orang lain hina, dia dah jadi ahli syurga orang lain semua kayu api neraka. Dalam agama ni, kita tak dak indicator khas untuk menilai orang lain.

"Sampaikanlah walau sebaris ayat". Hadis ni (Betulkan kalau AT salah).

Lagi satu, ramai yang suka post "copy & paste" tanpa selidik dulu apa yang kita dapat tu betul atau palsu. Terutama dalam hal-hal melibatkan hadis ni. Buat terkena hadis palsu, atau hadis yang ditolak.

Kalau betul baguslah. Tapi, kalau info tu salah, itu dah jadi fitnah. Fitnah ni, walaupun kita dah mintak maaf dan perbetulkan semula keadaan, kesan negatif dia tetap ada. Umpama sebilah paku yang diketuk pada kayu, walau kita cabut paku tu, bekas dia tetap ada.

So, sucikan hati dan berhati-hati.

No comments:

Post a Comment