Pages

Monday 3 August 2020

Cara Daftar QR Code MySejahtera Untuk Premis Perniagaan, sekolah atau Pejabat


Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diperkenalkan, kerajaan mewajibkan setiap premis sama ada premis perniagaan waima gerai tepi jalan, kedai runcit, sekolah, stesen minyak mahupun Pasaraya Besar mewujudkan daftar masuk pelanggan. Dalam buku daftar tersebut perlu dicatatkan butiran pengunjung seperti nama, nombor telefon dan bacaan suhu badan. Namun, cara tu kurang sesuai untuk memutuskan rantaian Covid-19. 

Kerajaan telah memperkenalkan aplikasi My Sejahtera untuk memudahkan orang ramai merekodkan kehadiran mereka di sesuatu tempat. Premis yang mempunyai QR Code MySejahtera ini memudahkan pelanggan/pengunjung dan lebih efisyen dalam merekod dan mengawal data.

Masih banyak premis-premis komersial sama ada besar atau tidak, belum mendaftar QR Code mereka untuk memudahkan para pelanggan. 

Untuk mendaftar QR Code masing-masing, boleh la follow langkah-langkah dibawah ni:-

1. Masuk ke https://mysejahtera.malaysia.gov.my/. Klik pada "Daftar MySejahtera Check-in" seperti gambar di bawah.


2. Isikan nombor telefon pada no 1. Tandakan kotak no 2 dan klik pada kotak no 3.


3. Satu OTP kod akan di hantar ke nombor telefon yang telah didaftarkan pada langkah 2 no 1 tadi. Masukkan OTP kod untuk pengesah pada kotak-kotak kosong seperti gambar di bawah dan tekan butang semak.


4. Lengkapkan maklumat berkenaan premis yang hendak didaftarkan dalam jadual seperti di bawah dan klik butang submit.

5. QR Code telah siap. Pada skrin ni, kita boleh print, e-mailkan QR Code atau download QR Code untuk kegunaan pada masa lain.


Cetak la QR code ni beberapa keping dan tampal la di kawasan pintu pasuk yang pelanggan mudah lihat. Untuk scan QR Code MySejahtera ni tak perlu dekat-dekat, dengan jarak 2-3 meter pon scanner masih boleh baca dan bukankah ini memudahkan semua pihak.

Semoga Virus Covid-19 ni cepat hilang dan semoga kita semua dilindungi dari virus yang bahaya ni. 

#kitajagakita #Setiakawan #covid19



No comments:

Post a Comment