Pages

Sunday 25 January 2015

Kisah Pak Wahab



Kesihatan Pak Wahab merudum sejak kes penceraian dia dengan bekas isterinya. Dari seorang insan yang gagah semangat, dia kini menjadi insan yang hilang arah tuju lagi lemah.

Dari seorang yang memiliki mini market yang menjadi tumpuan umum, kini semuanya bukan lagi menjadi keutamaannya. Masanya lebih banyak bersendirian merenung apa yang telah dan bakal terjadi. Seringkali juga, masanya lebih dengan beristirehat setelah doktor sendiri mengesahkan dia menghidap masalah kardiovaskular. Membawa kepada dia kehilangan terus mini market yang selama ini dijaga dengan sepenuh raganya.

Berbekalkan ringgit yang berbaki RM7000, Pak Wahab merancang untuk memulakan perniagaan lain. Perniagaan yang tidak perlikan modal yang tinggi. Tetapi, atas alasan yang tidak boleh dinafikan, Pak Wahab telah menolong dua orang yang kononnya sahabat dengan memberi mereka pinjam duit yang ada. Janjinya mereka akan bayar balik salam masa dua minggu.

Hari berganti minggu, duit yang dijanjikan tidak muncul-muncul. Pak Wahab terpaksa menangguhkan rancangannya untuk memulakan perniagaan.

Pak Wahab terpaksa meminta duit yang dijanjikan tu. Setiap kali minta, dapatlah seratus dua. Makin hari makin banyak yang perlu dibayar. Semuanya musnah.

Akhirnya, Pak Wahab gagal melaksanakan rancangannya untuk memulakan perniagaan. Dia kini mati akal. Dia kini bertambah tertekan. Sakitnya semakin membarah.

Pak Wahab kais pagi dan belum tentu dapat makan malam. Banyak waktu perutnya diikat dari diisi dengan makanan.  Makin hari makin parah. Jika dulu ada insan yang merancang itu dan ini, tapi perancangan itu dilaksanakan bukan dengan sepenuh hati. Pelaksanaan sekadar lepaskan kentut ditangga. Baunya kuat sekejap sebelum hilang dibawa angin.

Jika anda berada didepan Pak Wahab, apa yang korang akan cakapkan supaya Pak Wahab mampu lakukan sesuatu yang lebih baik dan lebih menjamin hidupnya yang mula dijengah senja.


No comments:

Post a Comment