Pages

Monday 20 July 2020

Review: 5 Antivirus Free Untuk Android Smartphone

Semua komputer sama ada desktop mahu pun laptop terutamanya yang menggunakan sistem operasi Windows semestinya menggunakan anti-virus sekurang-kurangnya. Terlalu banyak malware wujud dan amat perlu untuk kita melindungi data-data kita dari dicerobohi dan dicuri oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggung jawab. Pencuri millenium ini dengan mudah mendapat laba dari data yang diperolehi termasuk maklumat perbankan online kita. 
Begitu juga dengan telefon pintar kita terutamanya yang menggunakan perisian android. Kini boleh dikatakan semua urusan kita boleh dilakukan menerusi telefon pintar. Mengakses akaun bank, akaun-akaun media sosial, pengurusan utiliti dan sebagainya. Selain kehilangan data menerusi malware, telefon pintar kita juga boleh mendedahkan pelbagai maklumat sulit sekiranya dicuri. Dengan itu, adalah perlu telefon pintar kita dilengkapkan dengan perisian anti-virus ataupun mobile security yang memberikan perlindungan yang lebih.

Berikut adalah 5 perisian anti-virus yang boleh diperolehi secara percuma khas untuk telefon pintar android anda.




  • Bitdefender Antivirus Free - terbaik untuk perlindungan Malware
    Bitdefender's Antivirus Free melindungi telefon dan tablet Android sepenuhnya dari perisian malware - termasuk virus, spyware, dan ransomware.

    Menggunakan Bitdefender Antivirus Free sangat mudah, hanya lancarkan aplikasi dan  tap pada butang Scan untuk memulakan pengimbas virus. Pengimbas ini akan berfungsi secara auto untuk setiap perisian baru yang kita pasang dan setiap file yang kita muat turun.

    Walaupun perisian versi percuma ini tidak termasuk anti-pencurian, keselamatan akaun, atau alat penyemakan imbas yang selamat, ini adalah pilihan terbaik aplikasi antivirus pecuma kerana enjin pengimbasan malware masa nyata yang kuat, cepat, dan sangat selamat.


    Untuk mendapatkan perlindungan yang lebih menyeluruh, Bitdefender ada menyediakan versi premium dengan harga yang berpatutan dan mampu milik.


  • Avira Antivirus Free - terbaik untuk privasi
    Avira Antivirus memberikan on-demand  dan  real-time protection daripada malware untuk peranti Android anda. Satu perkara yang sangat menarik mengenai Avira Antivirus adalah fokusnya pada perlindungan privasi.

    Ciri-ciri berkaitan privasi Avira merangkumi:
  1. Permission manager. Menyimpan maklumat bagaimana perisian yang ada menggunakan data.
  2. Identity Protection. Memeriksa sama ada alamat e-mel anda dicuri kerana pelanggaran data.
  3. Apps Lock. Tambahkan keselamatan tambahan pada aplikasi peribadi anda.
Fungsi percuma lain dari Avira Antivirus termasuk alat untuk melindungi dari kehilangan dan kecurian, kemampuan untuk menyekat panggilan dan teks yang tidak diingini, dan VPN dengan data hingga 100 MB setiap hari.

  • ESSET Mobile Security & Antivirus - terbaik untuk Safe Browsing
    ESET Mobile Security & Antivirus menyediakan pelbagai ciri percuma yang membolehkan anda:
  1. Imbas peranti untuk virus dan perisian malware.
  2. Cari peranti melalui GPS.
  3. Layari laman web dengan selamat.
Namun, terdapat ciri Pishing Protection (pancingan data) menjadi kegemaran ramai pengguna. Setiap hari, laman web pancingan data palsu menipu ribuan orang untuk mendapatkan kata laluan, maklumat peribadi, dan maklumat kad kredit mereka. Memandangkan telefon pintar kini banyak digunakan untuk pelbagai urusan harian termasuk untuk membeli barang, ciri anti data pishing dari ESET disatukan ke dalam penyemak imbas mudah alih untuk mengelakkan anda dari memasuki website yang salah.
ESET Mobile Security & Antivirus menawarkan perlindungan imbasan virus dan pancingan data yang berkesan tanpa iklan. Ini adalah pilihan yang bagus jika anda menggunakan peranti mudah alih anda untuk melayari laman web yang sensitif privasi. 


  • McAfee Mobile Security - terbaik untuk mencegah kecurianMcAfee Mobile Security menawarkan begitu banyak ciri percuma yang hebat, termasuk perlindungan malware real-time dan mengoptimumkan penggunaan peranti dan perlindungan kecurian.

    Aplikasi Android percuma McAfee merangkumi:
    1. CaptureCam - mengambil foto dari kamera depan anda jika seseorang cuba menceroboh telefon anda. 
    2. Penghapusan data jarak jauh - untuk menghapus data sensitif sekiranya telefon anda hilang atau dicuri.
    3. Lokasi GPS - untuk mencari lokasi tepat telefon yang hilang atau dicuri.
        Bagi versi premium, McAfee merangkumi VPN dan penyekat iklan. Walaupun aplikasi premium McAfee lebih mahal daripada aplikasi premium pesaing, jika anda menggabungkan aplikasi Android dengan salah satu rancangan Perlindungan Total McAfee (hingga 10 peranti di semua sistem operasi), ini adalah salah satu pakej antivirus bernilai terbaik pada tahun 2020. 
        McAfee Mobile Security membawa enjin antivirus McAfee yang kuat untuk Android, menggabungkannya dengan beberapa ciri berguna untuk mencegah kehilangan dan kecurian, yang merupakan ciri yang sangat penting jika anda memiliki peranti Android mewah atau menyimpan maklumat sensitif padanya.


        • Kaspersky Internet Security - terbaik mencegah malware dengan fungsi anti kecurianKIS adalah perisian percuma yang kuat untuk pengguna Android, tetapi, ia adalah produk berbayar yang lebih baik. Ia menyediakan ciri-ciri penting antivirus mudah alih, termasuk:
        1. Pengimbasan Malware. Mengimbas peranti untuk virus, menghapus fail berbahaya dan mengimbas kemasukkan data yang memberi ancaman yang diketahui dengan pengimbas Malware Kaspersky yang sangat efisyen. 
        2. Anti kecurian. Termasuk penghapusan data jarak jauh, penguncian aplikasi, dan fungsi pengambilan kamera sehingga anda dapat melihat siapa yang melihat telefon anda. Ia bahkan mempunyai penggera jarak jauh, jadi di mana sahaja telefon anda berada, ia tidak akan disedari.
        3. Pengesanan lokasi. Ciri Find My Phone akan mengunci telefon anda dan membolehkan anda memeriksa lokasinya di laman web Kaspersky, jam pintar anda, atau aplikasi desktop Kaspersky.
        Ini adalah perisian antivirus yang kuat, dan mampu untuk memulakan imbasan dari jam pintar. Walau bagaimanapun, fungsi anti-phishing dan penapis web yang menyokong penyemakan imbas yang selamat hanya tersedia untuk pelanggan premium. 
        Kaspersky Internet Security untuk Android sesuai kepada pengguna yang mencari pengesanan malware yang kuat dan perlindungan anti-kecurian. Perlindungan bagi versi percuma adalah asas dan versi berbayar menyediakan perlindungan yang terbaik dan menyeluruh.

        No comments:

        Post a Comment